حبه حرفهای روزانه
مینویسم که یادم نرود
Employee Referral Market
"دوست داری با دوست من که دوست داره با دوست تو کار کنه کار کنی؟ "

پینوشت:
توی آمریکا یک کمپانی هایی هست که خوشون بهش میگن head hunting agency
در حقیقت کارش این هست که برای شرکتهای بزرگ و حساس آدم های مناسب رو پیدا میکنن

بذارید مثالی بزنم:
فرض کنید یک کمپانی معروف مثل بوئینگ بخواد روی یک پروژه جدید کار کنه، و برای این پروژه به دو نفر محقق با درجه دکترا در زمینه مرتبط نیاز داشته باشه، معمولا اینطوره که اگر بوئینگ بیاد و آگهی بده که آهای ملت ما به دو تا دکتر توی فلان زمینه نیاز داریم فورا رقیبهاش میفهمن که بوئینگ داره روی چی کار میکنه و برای همین بوئینگ میاد با این کمپانی های هد هانتینگ قرارداد میبنده که براش آدم پیدا کنن و همه مصاحبه ها رو انجام بدن و در آخرین مرحله اونها رو معرفی کنن به بوئینگ. و اگه بوئینگ حال کرد و اون بابا رو استخدام کرد معمولا شرکتی که اون یارو رو معرفی کرده یه پول قلمبه ای میگیره (برای یه آدم خیلی معمولی اینا حد اقل 3000 دلار میگیرن حالا چه برسه به اینکه یه آدم کار درست و خوش تیپ پیدا کنند)

در حقیقت این صنعت متخصص پیدا کنی عجیب صنعت پرسودی شده اینروزها و هر کسی رفته یه کمپانی هد هانتینگ راه انداخته مثلا طرف خودش یه مدرک بیوشیمی داره و الان برای کمپانی های دارو سازی آدم پیدا میکنه

علت اینکه اینهمه حرف زدم این بود که یه مقاله خوندم که نوشته سود این کار (همین متخصص پیدا کردن) در بریتانیا فقط 7.6 میلیارد پونده (من خدایی شک دارم این صحت داشته باشه شاید من دارم اشتباهی ترجمه میکنم ولی اونجا اینو نوشته) و به همین علت الان کلی سایت راه افتاده که شبیه اورکاته منتها شما عوض اینکه دوست دختر خودتون و زن همسایه و بغال سر کوچه رو به لیست دوستانتون اضافه کنید میاید آدمهای متخصصی که اطرافتون میشناسید رو اضافه میکنید و کمپانی ها توی این سایتها میگردن و اگه توسط شما به یکی از دوستانتان کاری پیشنهاد کنند دوزارم توی جیب شما میره که این دوزار خیلی بیش از حقوق یک ماه منه)

پینوشت دوم:
یکی بیاد منو پیدا کنه :)